Heti Online Magazin - 2017-06-20
Heti Online
Székhely: 7400 Kaposvár, Ezredév u. 1.
Telefon: +36-82-511-242 - E-mail: info@adonet.hu - Web: www.hetionline.hu
TARTALOM:
» Az online foglalási rendszeren keresztül nyújtott szálláshely-szolgáltatás adózása » Változások a jövedéki szabályozásban » Az adótraffipaxtól a könyvelt bevétel és a legális foglalkoztatás növelését várják » NAV: több a megbízható adózó » Ügyvezetők kézikönyve - most 30% kedvezménnyel rendelhető
Az online foglalási rendszeren keresztül nyújtott szálláshely-szolgáltatás adózása

A kereskedelmi szálláshely-szolgáltatás az Áfa tv. alkalmazásában ingatlan bérbeadásnak minősül. Az ingatlan bérbeadás az Áfa tv. alapján főszabályként adómentes szolgáltatás, ugyanakkor ez az adómentesség az ingatlanok idegenforgalmi, turisztikai célú hasznosítására, azaz a kereskedelmi szálláshely-szolgáltatásra az Áfa tv. vonatkozó rendelkezése értelmében már nem terjed ki. Ebből következően a kereskedelmi szálláshely-szolgáltatás az áfa rendszerében kötelezően adóköteles tevékenységnek minősül, a kedvezményes, 18 %-os adókulcs alá tartozik. A törvényi feltételek fennállása esetén az adóalany alanyi adómentességet választhat, ez esetben a szolgáltatás után nem kell áfát fizetnie.

A tevékenység személyi jövedelemadózása során a – nem egyéni vállalkozóként adózni kívánó – magánszemély kétféle módon állapíthatja meg adókötelezettségét: az önálló tevékenységre vonatkozó szabályok szerint (a tételes költségelszámolást, vagy a 10 százalékos költséghányad módszerével megállapított jövedelemszámítási szabályokat alkalmazva) vagy a tételes átalányadózást választva. Az önálló tevékenységre vonatkozó szabályok szerint meghatározott jövedelmet 15 százalékos személyi jövedelemadó, valamint 22 százalékos egészségügyi hozzájárulás terheli.

A tételes átalányadózás csak akkor választható, ha a fizető-vendéglátó magánszemély a tevékenységet a tulajdonában vagy haszonélvezetében lévő egy lakásban vagy üdülőházban folytatja. A személyi jövedelemadózás szempontjából fizető-vendéglátó tevékenységet folytató magánszemélyaz lehet, aki – nem egyéni vállalkozóként – egyéb szálláshely-szolgáltatási tevékenység keretében nyújt szálláshelyet ugyanannak a személynek adóévenként 90 napot meg nem haladó időtartamra.

A fizetendő tételes átalányadó éves összege szobánként 38 400 forint, ezen felül egészségügyi hozzájárulás fizetésére nem köteles a magánszemély.

Változások a jövedéki szabályozásban

Számos változást hoz a jövedéki szabályozásban az új jövedéki törvény, amely július 1-jén lép hatályba - hívta fel a figyelmet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) hétfőn.

Az egyik legfontosabb egyszerűsítés, hogy a sokféle adóraktári engedélytípus helyett az új szabályozás egyféle adóraktári engedélyt ismer, de a jövedéki termékek továbbra is adóraktárban állíthatók elő és tárolhatók az adófizetésig - emelte ki közleményében az adóhatóság.

Új tevékenységként jelenik meg a borászati üzemengedéllyel rendelkező gazdálkodó, azaz a kisüzemi bortermelő, aki önállóan vagy más borászati üzemmel jogi és gazdasági kapcsolatban teljesíti a jogszabályban meghatározott feltételeket. A kisüzemi bortermelő bérmunkát, bértárolást nem végezhet és csak előzetes bejelentés után szállíthat adófelfüggesztéssel szőlőbort és palackos erjesztésű habzóbort más adóraktárnak.

A jövedéki ügyek néhány kivételével csak elektronikusan intézhetők. Azonban a magánfőzők bejelentési kötelezettségét, valamint a párlat adójegy igénylését, a külföldi személyek jövedéki ügyét, a hivatalból magánszeméllyel szemben indított és lefolytatott jövedéki ügyet, illetve a kizárólag bérfőzést végző adóraktár nyilvántartás-vezetését, adatszolgáltatását lehet papíralapon intézni.

A NAV szerint lényeges változás a korábbi szabályozáshoz képest, hogy a jövedéki kiskereskedő jövedéki terméket készpénzfizetéssel nem szerezhet be. Kivételt jelent az adóraktárból vagy kisüzemi bortermelőtől történő beszerzés, maximum 200 ezer forintig.

A jövedéki törvényben meghatározott esetekben változatlanul jövedéki biztosítékot kell nyújtani. A fix összegű jövedéki biztosíték mellett azonban megjelenik a változó összegű jövedéki biztosíték fogalma. Ez kedvezmények alkalmazását is lehetővé teszi, így bizonyos feltételek teljesülése esetén az eredeti jövedéki biztosíték összege alacsonyabb lehet.

További jelentős változás, hogy július 1-jétől az adóraktár-engedélyeseknek napi bontásban kell adatot szolgáltatniuk az adóhatóságnak - közölte a NAV.

Az ügyintézésekhez szükséges elektronikus nyomtatványok, illetve az új jogszabállyal kapcsolatos információs füzetek és egyéb tájékoztatók elérhetők a www.nav.gov.hu oldalon.

Az adótraffipaxtól a könyvelt bevétel és a legális foglalkoztatás növelését várják

Márciustól május végéig mintegy 120 előre bejelentett helyszínen végzett ellenőrzést a Nemzeti Adó- és Vámhivatal, az adótraffipax nemcsak a nyugtaadás gyakoriságát és a könyvelt bevételt, de a bejelentett alkalmazottak számát is növelte - közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) parlamenti és adóügyekért felelős államtitkára, a NAV vezetője

Az adóhatóság honlapján meghirdetett adótraffipax előre jelzi, hogy hol kell számítani a célirányos ellenőrzésekre. A tapasztalatok szerint az adótraffipax az adómorált javítva növeli az államkassza bevételét. Ez az adótraffipaxszal eddig érintett vállalkozói körnél egyértelműen kimutatható az online pénztárgép és a foglalkoztatotti bejelentések adatai alapján - tette hozzá.

Példaként a főváros VII. kerületi vendéglátóinál a február 27-től egy hétig tartó adótraffipaxot emelte ki a NAV vezetője. Az egyhetes ellenőrzés alatt a revizorok minden esetben szabályos nyugtát kaptak, mindössze két bejelentés nélkül foglalkoztatott alkalmazott miatt szabtak ki bírságot.

Az akciót követően a pénztárgépek adatainak elemzésekor kiderült, hogy az adótraffipax egy hete alatt az előző héthez képest átlagosan 20 százalékkal nőtt a bevétel. Az áfabevallások adatai még nagyobb arányú növekedést mutattak: az előző év és a tárgyév azonos időszakában az adóalap átlagosan 50 százalékkal nőtt a vizsgált vállalkozásoknál. A dolgozók legális foglalkoztatására is jótékony hatással volt az akció, ugyanis az adótraffipax idején az érintett több mint 280 vállalkozó mintegy félezer alkalmazottat jelentett be, 218 munkavállalóval többet, mint az akciót megelőző időszakban - húzta alá.

Az eddigi tapasztalatok alapján még az előre bejelentett ellenőrzéseken is sok szabálytalanságot találnak munkatársai.

A Győr-Moson-Sopron megyei nőnapi adótraffipax során az ellenőrzött üzletek húsz százalékában tártak fel mulasztást az adóellenőrök. Ez szerinte annak ellenére magas arány, hogy a korábbi évek viszonylatában jelentős a javulás, hiszen 2015-ben az arány negyven, 2016-ban pedig ötven százalék volt.

A budapesti nagyvásárcsarnokban az előzetes meghirdetés ellenére a revizorok az esetek 40 százalékában tártak fel valamilyen hiányosságot. A NAV vezetője megjegyezte, hogy a március 10-ei adótraffipax így is jelentős bevételnövekedést eredményezett. A vásárcsarnok vállalkozói a pénztárgépeikbe az egy hónappal korábbi forgalmi értékhez képest 43 százalékkal több bevételt ütöttek.

NAV: több a megbízható adózó

Több mint 20 ezerrel nőtt a megbízható adózók száma az első negyedévben a tavalyi utolsó negyedévhez képest, így már 210 ezer vállalkozás tartozik ebbe a kategóriába - közölte a Nemzeti Adó- és Vámhivatal.

A közlemény szerint az első negyedévben több mint félmillió, 540 468 adózót minősített a NAV és csaknem 40 százalékuk, 210 587 felelt meg a megbízhatóság valamennyi feltételének. Az általános adózó kategóriába 293,4 ezer vállalkozás került az előző negyedévi 319,5 ezer után, míg a kockázatos adózók száma bővült, 36,5 ezer cégről állapította meg ezt a NAV, a 2016. utolsó negyedévi 34,8 után, amikor összesen 544 306 céget minősített a hivatal.

A NAV kiemelte, januártól a megbízható minősítéshez a vállalkozás adóteljesítményének pozitívnak kell lennie, így az "alvó cégek" fennakadnak a rostán. További változás, hogy idén már a jövedéki bírság adóteljesítményhez viszonyított arányát is vizsgálnia kell a NAV-nak és 5 év helyett 4 évre visszamenőleg figyeli a NAV, hogy a vállalkozással szemben volt-e végrehajtás - írták.

Bővültek a kockázatos adózókra vonatkozó feltételek is, januártól már az a cég is kockázatosnak minősül, amelynek székhelye székhelyszolgáltatóhoz van bejegyezve, és adóigazgatási eljárás akadályozása miatt jogerősen mulasztási bírságot szabott ki rá a NAV a minősítés évében vagy az azt megelőző három évben. Ezúttal a korábbinál több cég kapott kockázatos minősítést, mert nem jelentette be alkalmazottját.

A közlemény szerint a megbízható minősítést elnyerő gazdálkodóknak bizonyos mulasztásoknál nem kell bírságot fizetniük, máskor csak az általános bírság felével kell számolniuk. Emellett ellenőrzésük maximum 180 napig tarthat, és évente egyszer automatikus fizetési könnyítést kaphatnak. A visszaigényelt áfát a megbízható nyilvánosan működő részvénytársaságnak 30 napon belül, más megbízható adózónak 45 napon belül utalja ki a NAV.

A minősítés eredményéről az először minősített, illetve a megváltozott minősítésű gazdálkodók kaptak értesítést. A korábbi 6 hónap helyett 3 hónapon belül nyújtható be kifogás a minősítés ellen - áll a közleményben.

Ügyvezetők kézikönyve - most 30% kedvezménnyel rendelhető

Az ügyvezetők azok, akik a frontvonalban küzdenek az adminisztrációval, a hatóságokkal, a konkurenciával, a munkavállalókkal, tulajdonosokkal. Ezt a napi küzdelmet kívánjuk támogatni kézikönyvünkkel. Ára: 9.900,-Ft - de most 30% kedvezménnyel 6.930,-Ft + 800,-Ft postaköltség. Megrendelés a számlázási és postázási cím megadásával: info@adonet.hu 

Kiadványunkat elsődlegesen gazdasági társaságok – korlátolt felelősségű társaságok, betéti és közkereseti társaságok - ügyvezetőinek szánjuk, de hasznos ismeretekkel szolgálhat más cégformák vezetőinek, illetve civilszervezeti ügyvezetőknek is.

Az ügyvezető kiemelt pozíció a cégben is – de a gazdaságban is. Az ügyvezetők azok, akik a frontvonalban küzdenek az adminisztrációval, a hatóságokkal, a konkurenciával, a munkavállalókkal, tulajdonosokkal. Ezt a napi küzdelmet kívánjuk támogatni kézikönyvünkkel.

Hangsúlyosan foglalkozunk az ügyvezetői tisztségre vonatkozó jogok és kötelezettségek, adózási és munkajogi szabályok bemutatásával. Kiemelt témánk az ügyvezetői felelősség kérdése és az e körben alkalmazható megoldások bemutatása.

Számba vesszük a cégvezetés gyakorlati feladatait, bemutatjuk milyen kontrolling mutatószámokat kell bevezetni, és folyamatosan figyelni. Kiemelten foglalkozunk a növekedésből fakadó szervezetfejlesztési intézkedésekkel. Példákon keresztül is bemutatjuk, hogy kommunikáljunk a cégben, milyen tárgyalástechnikákkal élhetünk.

Megadjuk az alapokat a cégvezetés körébe tartozó ügyviteli feladatok – munkaügy, adózás, számvitel-könyvelés – irányításához és kontrollálásához. Útmutatót adunk a cég jogvédelmének és jogszerű működésének megszervezéséhez
Kiadó: Adonet,hu Zrt 2017
Szerkesztette: dr. Szabó Tibor
Terjedelem: 197. oldal
Ára: 9.900,-Ft - de most 30% kedvezménnyel 6.930,-Ft + 800,-Ft postaköltség.

Megrendelés a számlázási és postázási cím megadásával: info@adonet.hu 

További infók! 

Hirdetés

Cégmenedzselés - az ügyvezetők lapja
A sikeres cégvezetés módszertana hónapról hónapra
www.cegmenedzseles.hu 

A hírlevélben közölt információk kizárólag a tájékoztatást szolgálják, nem minősülnek tanácsadásnak. Készült az Adonet.hu Zrt. közreműködésével.