Heti Online Magazin - 2018-10-30
Heti Online
Székhely: 7400 Kaposvár, Ezredév u. 1.
Telefon: +36-82-511-242 - E-mail: info@adonet.hu - Web: www.hetionline.hu
TARTALOM:
» Az üzleti partnerek ellenőrzésének fontosságára figyelmeztet a NAV » Köztatozásmentes adózók adatbázisa - előzetes értesítést küldenek majd » Külföldről rendelt postacsomagok vámszabályai » Újra lehet pályázni az elektromos autók vásárlásának támogatására » GDPR csomag kis- és középvállalkozásoknak
Az üzleti partnerek ellenőrzésének fontosságára figyelmeztet a NAV

Adóellenőrzéskor akár komoly hátrány is érheti azokat, akik nem járnak el kellő körültekintéssel üzletfelük, beszállítóik kiválasztásakor - hívja fel a figyelmet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV).

Az adóhatóság pénteki közleményében kiemelte: érdemes minden eshetőségre felkészülve megfelelően dokumentálni, hogy a vállalkozás a lehető legkörültekintőbben jár el üzletkötései során. A NAV honlapján található adatbázisokban ellenőrizhető, hogy ki mennyire tartja be a szabályokat, valamint az online számla rendszer is megkönnyíti a számlakibocsátó partnerek megbízhatóságának felmérését.

Az adóhivatal szerint ajánlott utánanézni a vállalkozásnak a cégjegyzékben vagy az egyéni vállalkozói nyilvántartásban. Fontos meggyőződni arról, hogy a leendő partner ténylegesen folytat-e tevékenységet a székhelyén, illetve telephelyén, vannak-e alkalmazottai, képes-e a vállalt szolgáltatás, termékértékesítés teljesítésére.

A NAV honlapján található adatbázisok (www.nav.gov.hu/nav/adatbazisok) tartalmazzák egyebek mellett a létező adóalanyokat, a megbízható adózókat, az adóhiányosokat, a törölt adószámosokat, az áfabevallást több mint két bevallási időszakon keresztül be nem adókat, a köztartozásmentes adózókat, a végrehajtás alatt állókat és a be nem jelentett alkalmazottat foglalkoztatókat is.

Az idén július óta működő online számla rendszerben a számla befogadója lekérdezheti a legalább 100 ezer forint áfatartalmú, hiteles számlák adatait. Ez megkönnyítheti a számlakibocsátó partner online számlaadat-szolgáltatási gyakorlatának, esetleges adatszolgáltatási hiányosságainak megismerését. A rendszer egyéb szolgáltatásai mellett képet ad az üzleti partnerek megbízhatóságáról is - hangsúlyozta a NAV.

Köztatozásmentes adózók adatbázisa - előzetes értesítést küldenek majd

Új szolgáltatásként előzetes értesítést küld a NAV a köztartozásmentes adózói adatbázisban szereplő adózónak

Új szolgáltatásként – egyelőre teszt jelleggel – előzetes értesítést küld a NAV azon adózóknak, akik a köztartozásmentes adózói adatbázisba korábban felvételüket kérték, azonban október 25-én végzett előzetes vizsgálat szerint valamely mulasztás következményeként az adatbázisban történő szereplés feltételeinek már nem felelnek meg. A teszt jellegű értesítést 2018. november 25-re vonatkozó vizsgálat alapján megismételjük.

A NAV a vonatkozó jogszabályi rendelkezések szerint minden hónap utolsó napja szerinti állapot alapján vizsgálja a köztartozásmentes adózói adatbázisban történő szereplés feltételeinek teljesítését és vizsgálatának eredménye szerinti a tárgyhónapot követő hónap 10-én frissíti adatbázisát. Sajnos gyakori tapasztalat, hogy az adózók kisebb adózási kötelezettségek elmulasztása, kisebb összegű, elsősorban figyelmetlenségből adódó folyószámla rendezési problémák miatt kikerülnek az adatbázisból. Ez leginkább az EKAER bejelentésre kötelezett adózói kör esetében okoz komoly problémát, ugyanis addig, amíg valamely adózó szerepel a köztartozásmentes adózói adatbázisban, az 5/2015. NGM rendelet előírásai szerint – ha legalább két éve működő vállalkozás – mentesül a biztosítéknyújtási kötelezettség alól.

Gyakorlati tapasztalat alapján mondhatjuk, hogy néha egy cég életében nem számottevő, néhány ezer forintos – elsősorban figyelmetlenségből adódó - adótartozás miatt kerül ki valaki az adatbázisból, melynek a következménye számos kellemetlenség.

A NAV új szolgáltatása keretében támogatást kíván nyújtani az adatbázisban már szereplő cégek számára azzal, hogy amennyiben a rendelkezésére álló adatok szerint adózó már nem felel meg a jogszabályi feltételeknek, úgy erről cégkapun vagy KÜNY tárhelyen keresztül elektronikus „előzetes” értesítést küld, időt és lehetőséget biztosítva ezzel az elmulasztott kötelezettség pótlására.

Külföldről rendelt postacsomagok vámszabályai

Az interneten cégtől (pl. webáruházból) megrendelt és az EU-n kívülről érkező áruk 22 euró értékig vám és adómentesek, 150 euróig vámmentesek, de 27% áfát fizetni kell, 150 euró fölött pedig áfát és vámot kell fizetni.

Hasznos tudnivalók:

■ A csomag szállítási idejét mindig a webáruház határozza meg (a logisztikai partnerrel, partnerekkel kötött szerződése alapján), ezért ezt érdemes figyelembe venni rendeléskor. A szállítási idő leginkább attól függ, honnan rendelik: a karácsonyi forgalomban a távol-keleti országokból megrendelt áruk átfutási ideje 6-8 hét is lehet. Ezzel szemben az Európai Unióból jellemzően 1-2 hét.

■ Segíti a sikeres kézbesítést, ha pontos a szállítási cím: például, ha munkahelyre kérik a csomagot, akkor a megrendelő neve mellett a cég nevét is fel kell tüntetni.

■ Vámkezelés szükséges, ha az Európai Unión kívülről érkezik a csomag, és az értéke miatt vámköteles. Gyorsíthatja a vámkezelést, ha a csomagon szerepel az áru pontos megnevezése és értéke.

■ A külföldi megrendelés esetén javasolt többletszolgálatásként nyomkövetést is kérni, így naprakész tájékoztatást kap küldeménye várható érkezéséről. Ha ingyenes szállítással rendelnek, annak útját nem lehet nyomon követni, a csomag érkezése kevésbé kiszámítható, és ezeknél a küldeményeknél gyakoribb a rutinszerű vámellenőrzés is.

■ Javasolt, hogy a címzett adja meg telefonos és email-es elérhetőségét is, hogy ha a küldeményt vámeljárásra kiválasztják, akkor a lehető leggyorsabban értesíteni lehessen.

A vámeljárás menete

■ A vámkezelés akkor végezhető el, ha a beérkezett áru egyértelműen meghatározható (pontos megnevezés), ismert a valós értéke és a címzett.

■ A vámkezelés alapja a küldemény igazolt értéke, ennek pontos feltüntetése az ügyfél kötelezettsége, hiányában a NAV összehasonlító vámérték alapján vámkezel.

■ Amennyiben a küldeményt vámkezeltetni kell, a Magyar Posta felveszi a kapcsolatot a címzettel, akinek nyilatkoznia kell a küldemény értékéről és a vámkezelési megbízásáról.

■ Magyarországra beérkező (magánszemélyeknek szóló is) küldemények esetében az ügyfél kérheti, hogy a vámeljárást a Magyar Posta folytassa le.

■ A vámkezeléshez elengedhetetlenül szükséges az alábbi dokumentumok elküldése, amelyek igazolják a küldemény értékét és tartalmát:

Rendelt küldemény esetén csatolandó okmányok:
■ számla, és/vagy
■ paypal igazolás és/vagy
■ rendelés visszaigazolása (pl.: ebay) és/vagy
■ a NAV a vámérték alátámasztása érdekében további dokumentumokat kérhet be.

Ajándékküldemény (magánszemélytől magánszemélynek térítésmentesen) esetén szükséges:
■ ajándékozó nyilatkozat a feladótól (formanyomtatvány nincs rendszeresítve),
■ a feladó és címzett adatai (név és cím),
■ a küldemény postai azonosítószáma, pontos tartalma, értéke, mennyisége.

Egyedi engedélyek, igazolások kellenek, ha például gyógyszert hozatnak be, vagy védett növényből, illetve állatból készült terméket.

Az interneten cégtől (pl. webáruházból) megrendelt és az EU-n kívülről érkező áruk 22 euró értékig vám és adómentesek, 150 euróig vámmentesek, de 27% áfát fizetni kell, 150 euró fölött pedig áfát és vámot kell fizetni.

Amennyiben EU-n kívüli magánszemély csomagot küld magyar magánszemélynek, úgy 45 euró értékig nem kell vámot és adót fizetni. 150 euróig vámmentes, de 27% áfát fizetni kell, 150 és 700 euró között 2,5% vámot és 27% áfát, e fölött pedig az áfa mellett már a vámtarifa szerinti vámot vagy kérelem alapján 2,5% vámot kell megfizetni.

A NAV felhívja a figyelmet, hogy hamistermékek, kábítószerek behozatala szigorúan tilos!

Újra lehet pályázni az elektromos autók vásárlásának támogatására

Újra lehet pályázni az elektromos gépjármű beszerzések támogatására, a programban 3 milliárd forintos keret áll rendelkezésre hazai költségvetési forrásból - jelentette be Weingartner Balázs, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) fenntarthatóságért felelős államtitkára csütörtökön Budapesten

A magánszemélyek, gazdasági társaságok, önkormányzatok október 29-én 8 órától adhatják be a pályázatot a vissza nem térítendő támogatásra a www.e-mobi.hu honlapon.

Felidézte, hogy a kormány 2016 októberben hirdette meg először az elektromos autók vásárlására a támogatást, az elmúlt két évben 1200 pályázatot nyújtottak be 1600 tisztán elektromos hajtású jármű vásárlásának a támogatására. 2018 szeptember 30-áig 1,129 milliárd forint támogatást fizettek ki 781 autóra.

Az államtitkár elmondta, a korábbi 2 milliárd forint keretet a kormány 300 millió forinttal megemelte, ehhez jön a most megnyíló 3 milliárd forintos keret.

Weingartner Balázs hangsúlyozta, a program sikeres, amit mutat az is, hogy a régióban jelenleg Magyarországon értékesítik a legtöbb elektromos járművet, jelenleg több mint 8000 zöld rendszámú jármű közlekedik a magyar utakon.

A megnyíló pályázatban is a bruttó vételár 21 százalékára, maximum 1,5 millió forint támogatást lehet kérni, változás a korábbi kiíráshoz képest, hogy a 15 millió forint maximális bruttó vételárat 20 millió forintra emelték.

A jövőben is a kereskedővel számolják el a támogatást, aki a korábbi gyakorlattal szemben előleget is kérhet.

GDPR csomag kis- és középvállalkozásoknak

A GDPR megfeleléshez adunk egy adatkezelési szabályzatot, adatfeldolgzási szerződést, adatkezelési nyilvántartást, tájékoztatókat, formanyomtatványokat, szerkeszthető word formátumban. És mindehhez egy részletes kézikönyvet, amelyben pontokba szedve leírjuk, hogyan kell alkalmazni mintáinkat. Csomagunkkal önállóan elvégezhető a cég GDPR megfeleltetése. Ára: 25.400,-Ft Megrendelhető: info@cegmenedzseles.hu 

Adatkezelési Navigátor - Segédlet a cég adatvédelmi rendszerének kiépítéséhez

Ezen kiadvány kis- és középvállalkozások számára kíván segítséget nyújtani az EU általános adatvédelmi rendeletének (GDPR) való megfeleléshez.

Kiadványunkat tevékenységtől ágazattól függetlenül, egyaránt használhatják ipari, kereskedelmi, szolgáltató vállalkozások, gazdasági társaságok, egyéni vállalkozók.

Kiadványunkban összefoglalóan ismertetjük a GDPR rendelkezéseit, amelynek legfontosabb üzenete a vállalkozások számára, hogy az eddigieknél nagyobb prioritással kell kezelni a személyes adatok védelmét.

Áttekintjük a kis és középvállalkozások adatkezeléseit és azok szabályait, számba vesszük a vállalkozások GDPR megfelelésének feladatait. Ennek keretében egy szabályos intézkedési tervet, forgatókönyvet adunk, amely pontokba szedve tartalmazza, hogy a vállalkozásnak milyen intézkedéseket kell meghoznia ahhoz, hogy adatkezelését jogszerűen végezhesse. Mindehhez szabályzat, szerződés- nyilatkozat, nyilvántartás, tájékoztatás mintákat is adunk, amelyek adaptálásával elvégezhető a vállalkozás adatvédelmi rendszerének kiépítése.

A belső szabályozások, tájékoztatások teljeskörűek, így egy az egyben, külön kiegészítés nélkül átvehetők, de szerkeszthetők, felülírhatók, egyéniesíthetők is. A letölthető dokumentumok formátuma Word és Excel. Mintáink alkalmazását egy részletes használati útmutatóval is segítjük.

Adonet.hu Zrt.

Dr. Szabó Tibor ügyvéd

Hirdetés

ADATKEZELÉSI NAVIGÁTOR
Útmutató, szabályzat- és iratminták a cég adatvédelmi rendszerének kiépítéséhez

A hírlevélben közölt információk kizárólag a tájékoztatást szolgálják, nem minősülnek tanácsadásnak. Készült az Adonet.hu Zrt. közreműködésével.