Heti Online Magazin - 2018-11-20
Heti Online
Székhely: 7400 Kaposvár, Ezredév u. 1.
Telefon: +36-82-511-242 - E-mail: info@adonet.hu - Web: www.hetionline.hu
TARTALOM:
» Vállalkozóvá válási támogatására lehet pályázni » Nőttek a bérek, csökkent a munkavállalói elkötelezettség a munkahely iránt » Nem tesznek eleget a cégek az adathalászat kivédéséért » Ápolási díj helyett gyermekek otthongondozási díja lesz » A SZÉP-kártyához szerződést kell kötni
Vállalkozóvá válási támogatására lehet pályázni

Negyvenmilliárd forintos keretösszeggel megjelent a "Fiatalok vállalkozóvá válásának támogatása" és az "Álláskeresők vállalkozóvá válásának támogatása" című kiemelt pályázati felhívás a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (GINOP) keretében - közölte Rákossy Balázs, európai uniós források felhasználásáért felelős államtitkár.

A programok sikeres megvalósítása eredményeként mintegy 5200 fiatal és 2600 30 év feletti álláskereső nyer majd el támogatást az újonnan alapított vállalkozás indításához és az első éves működéséhez.

A kiemelt projektek keretében a Magyar Államkincstár (MÁK) egyszerűsített költség-elszámolási mód alkalmazásával nyújt támogatást azon 18-30 év közötti fiatalok és 30 év feletti álláskeresők vállalkozásindítási tevékenységéhez, akik az "Álláskeresők és fiatalok vállalkozóvá válásának ösztönzése - képzés és mentorálás" című felhívás keretében vállalkozásindítással, vállalkozás-fejlesztéssel kapcsolatban felkészítésben részesültek, és jóváhagyott üzleti tervvel rendelkeznek - részletezte az államtitkár.

A potenciális vállalkozók a GINOP-5.1.9-17 projekt keretében támogatott szervezetek által nyújtott képzési programok teljesítésével szerezhetik meg a vállalkozásindításhoz szükséges kompetenciákat, elsajátíthatják az alapvető jogi, pénzügyi, gazdálkodási, munkaszervezéssel, gazdálkodással és irányítással kapcsolatos ismereteket, megismerhetik a vállalkozási formák típusait, képessé válhatnak előkészíteni önfoglalkoztatóvá vagy vállalkozóvá válásuk lépéseit.

A mostani felhívások révén elérhető, a MÁK által az egyes újonnan megalapított vállalkozások részére továbbadott támogatás összege 4,5 millió forint lehet. Ez az összeg az önfoglalkoztatás, továbbá a vállalkozásban foglalkoztatott munkavállalók személyi jellegű ráfordítására, valamint ennek 40 százalékáig a vállalkozás indításához szükséges egyéb tevékenységek finanszírozására, eszközbeszerzésre, információs technológiai fejlesztésre, bérleti díjra, marketing és kommunikációs tevékenységre fordítható.

Nőttek a bérek, csökkent a munkavállalói elkötelezettség a munkahely iránt

Az utóbbi években nőttek a bérek Magyarországon, de csökkent a munkavállalói elkötelezettség, ami azt jelzi, hosszú távon nem a fizetés miatt nő egy munkahely megtartó képessége - mondta György Máté, az Aon Magyarország "Legjobb Munkahelyek Program" projektvezetője

Szerinte a legjobb cégeket az átlagosaktól három fő szempont különbözteti meg: a hiteles vezetés, a munkáltatói márka és a teljesítményközpontú kultúra.
Kifejtette, az első szempont a felső vezetés, vagy a közvetlen vezető hozzáállását, annak jövőképét takarja, a második azt jelenti, hogy mennyire elismert az adott cég azon a területen, ahol tevékenykedik, s mennyire tartja be ígéreteit, a harmadik pedig attól függ, hogy a munkavállalók úgy érzik-e, a teljesítményükkel arányos a fizetés.

A legjobb munkahelyek kimagaslóak abban is, ahogy a változásokat kezelik: gyorsan hoznak döntéseket, s szervezeti egységeik között hatékony az együttműködés.

Nem tesznek eleget a cégek az adathalászat kivédéséért

A digitális átalakulás tovább növelte a vállalatok kiberfenyegetettségét, mégsem tesznek eleget a cégek a kockázatok ellen – mutat rá az EY Globális Információbiztonsági felmérése. A 60 országból összesen 1400 vezető, IT-menedzser és információbiztonsági szakértő bevonásával készült kutatásból kiderül, hogy egyre több szervezet ismeri fel az adatvédelmi veszélyek súlyosságát, mégsem költenek eleget informatikai biztonságuk fejlesztésére.

Folyamatban van a szervezetek digitális átállása, a megkérdezett döntéshozók kivétel nélkül több pénzt fordítanak a feltörekvő technológiai megoldásokra, mint egy évvel korábban. Az informatikai terjeszkedés azonban a cégek IT-biztonsági fenyegetettségét is növeli. Tavaly január és idén március között közel kétmilliárd személyes és érzékeny adat jutott illetéktelen kezekbe az EY adatai szerint.

Tízből kilenc (92%) döntéshozót aggaszt cége kulcsfontosságú tevékenységeinek információbiztonsága, ennek ellenére a megkérdezettek harmada (32%) a vállalati költségvetés töredékét költi erre a területre. Hiába szán jövőre több erőforrást a kibervédelem javítására a válaszadók többsége, ez továbbra is messze elmarad a szükséges értéktől a globális elemzés alapján.

A szervezetek több mint fele átfogó stratégia nélkül próbálja kezelni az információbiztonság területét. Miközben fejlett technológiák – például mesterséges intelligencia, robotizált folyamatautomatizálás és elemzés – használatával optimalizálják működésüket, közel 80 százalékuk még mindig arra törekszik, hogy túllépjen az alapvető kibervédelmen.

„A cégeknek nem elég felismerniük a kibervédelem fontosságát, minél előbb cselekedniük kell, hogy meg tudják védeni saját- és ügyféladataikat. Egy nagyméretű, célzott támadás során például 550 millió adathalász e-mailt küldtek el idén, miközben egy ausztrál államban 1464 hivatalnok használja jelszóként a Password123 kombinációt. Ezen a helyzeten változtatni kell, hiszen egy ügyféladat nem lehet fontosabb egy bűnözőnek, mint az azt kezelő szervezetnek”- emelte ki Zala Mihály, az EY Kibervédelmi szolgáltatások üzletágának vezetője.

A három legértékesebb adattípus az ügyféllel kapcsolatos és pénzügyi információk, valamint a stratégiai tervek a vállalatok számára. A cégek legnagyobb fenyegetésnek az adathalászatot, a malware-t és a leállást okozó kibertámadást tartják, aminek legvalószínűbb forrása a gondatlan vagy rosszindulatú alkalmazott, esetleg egy bűnszervezetet lehet a megkérdezettek szerint.

„A szervezeteknek három területen kell előrelépést tenniük ahhoz, hogy hatékonyan tudják megvédeni érzékeny információikat, ezáltal versenyképességüket. Először is be kell azonosítaniuk az értékes adatokat és kiépíteniük a megfelelő védelmet, ezután optimalizálniuk kell kiberbiztonsági tevékenységeiket, majd IT-biztonsági szempontok szerinti tervezéssel valósíthatják meg a digitális átalakulást” – tette hozzá Zala Mihály.

Ápolási díj helyett gyermekek otthongondozási díja lesz

A korábban ápolási díjra jogosult szülők kapják majd a gyodot, január 1-jétől egységesen bruttó 100 ezer forintra lesz jogosult mindenki, aki otthonában gondoskodik az önellátásra képtelen gyermekéről.

A januártól bevezetendő gyermekek otthongondozási díja (gyod) mellett a kisebb testvér után járó családtámogatásokat is megkaphatják majd a szülők - jelentette be az Emberi Erőforrások Minisztériumának család- és ifjúságügyért felelős államtitkára kedden.

Eddig az ápolási díjjal (amelyet a gyod-ot vált ki) csökkentették a kisebb testvér után járó családtámogatást, ezek között például a gyermekgondozási díjat, a csecsemőgondozási díjat, a gyermekgondozási segélyt, valamint a gyermeknevelési támogatást.

A kormány október 10-ei ülésén döntött a gyod bevezetéséről. Az új támogatási forma azokat segíti, akik önellátásra képtelen gyermekekről gondoskodnak.

A korábban ápolási díjra jogosult szülők kapják majd a gyodot, január 1-jétől egységesen bruttó 100 ezer forintra lesz jogosult mindenki, aki otthonában gondoskodik az önellátásra képtelen gyermekéről.

A gyod nem szűnik meg az önellátásra képtelen gyermek 18 éves korával, életkorától függetlenül jár a szülőnek. A gyod összegét pedig 2022-ig - további három lépésben - az akkori minimálbér összegére emelik.

A gyod után csak nyugdíjjárulékot kell fizetni, így a gyod folyósításának időszakát a nyugdíjjogosultság megállapításánál számításba kell majd venni.

Emelik azoknak a támogatását is, akik nem gyermekeikről, hanem más hozzátartozójukról gondoskodnak; 2022-ig összesen 30 százalékkal, több lépésben.

17 ezren lehetnek gyod-ra jogosultak.

Azokat, akik jelenleg is jogosultak az ápolási díjra, automatikusan átsorolják a gyodra.

A SZÉP-kártyához szerződést kell kötni

A SZÉP-kártya kibocsátóknak egy jogszabályváltozás miatt szerződést kell kötniük minden kártyabirtokosukkal, a jövő évtől a munkáltatók csak a szerződött ügyfelek SZÉP-kártyájára tudnak pénzt utalni. A szerződések kiküldését már megkezdték a kibocsátók.

A májusban hatályba lépett, a SZÉP-kártya kibocsátásának és felhasználásának szabályairól szóló kormányrendelet szerint a kibocsátóknak közvetlenül kell szerződniük a SZÉP-kártya birtokosokkal, akiknek számlával kell rendelkezniük a kibocsátónál. A korábbi három "zseb" szerepét a szálláshely, vendéglátás és szabadidő alszámlák veszik át, amelyek bankszámlának minősülnek, a munkáltatók a jövőben ezekre utalhatják a juttatást.

A kibocsátók már megkezdték a szerződések kiküldését ügyfeleiknek, akikhez tértivevényes levélben vagy elektronikus úton juttatják el a dokumentumot. A szerződéseket nem kell visszaküldeni, a kézhezvételtől számított 15 napot követően - elutasító nyilatkozat hiányában - automatikusan elfogadottnak minősül. A munkáltatók a jövő évben már csak az így megnyitott SZÉP-kártyás számlákra utalhatnak.

Új kártyát a jövőben nem a munkáltatón keresztül, hanem a kibocsátónál lehet igényelni. Változik a lejárt összegek kezelése, a két évnél régebben utalt, fel nem használt összegeket nem utalják vissza a munkáltatónak, ám a kártyakibocsátó havi 3 százalékos díjat számít fel a két éve fel nem használt egyenleg után.

A meglévő egyenlegeket és kártyákat nem érinti a változás, azokkal a megszokott módon lehet fizetni az elfogadóhelyeken.

A kibocsátók honlapjukon részletesen tájékoztatják ügyfeleiket a szükséges tudnivalókról.

Az OTP Pénztárszolgáltató a honlapon közölt információk szerint október 15-én megkezdte az OTP SZÉP kártya szerződések tértivevényes kipostázását, a regisztrált ügyfelek részére e-mail-ben küldik el a szerződéses ajánlatot. A szerződéseket előreláthatóan november végéig minden OTP SZÉP kártya birtokos megkapja. Az OTP Pénztárszolgáltató valamennyi kártyabirtokos számára díjmentesen megnyitja az egyedi számlákat - írják.

A K&H-nál eddig a K&H Csoportszolgáltató Kft. volt felelős a SZÉP-Kártya kibocsátásért, november 30-ával ezt a tevékenységet a K&H Bank veszi át. A szerződéskötésre - online időpont foglalás mellett - bármelyik K&H bankfiókban lehetőség van, egyébként tértivevényes levélen keresztül történik meg a szerződéskötés december 1-jei hatállyal. A kártya továbbra is díjmentes marad. November 30-án 17 órától december 1-jén reggelig a kártyákat nem lehet használni, és az egyenlegekhez sem lehet hozzáférni az átállás miatt.

Az MKB Bank közölte: az MKB SZÉP Kártya kibocsátását január 2-ától az MKB Bank veszi át. A bank a kártyabirtokosok részére kidolgozott, díjmentes számlavezetési szerződésajánlatát feltöltötte az MKB SZÉP Kártya honlapján (www.mkbszepkartya.hu) található személyes tárhelyre, az elektronikus elérhetőséggel nem rendelkező kártyabirtokosok novemberben, tértivevényes levélben kapják meg a szerződésajánlatot.

Hirdetés

ADATKEZELÉSI NAVIGÁTOR
Útmutató, szabályzat- és iratminták a cég adatvédelmi rendszerének kiépítéséhez

A hírlevélben közölt információk kizárólag a tájékoztatást szolgálják, nem minősülnek tanácsadásnak. Készült az Adonet.hu Zrt. közreműködésével.